Alla inlägg under oktober 2010

Av Norr Distans - 31 oktober 2010 15:45

  


Jag heter Anna  Semrén, är 34 år och är logistikexpert. Med andra ord så är jag proffs på att utnyttja dygnets 24 timmar maximalt. Jag bor på gården Käpprasch i Södra Prästholm och där har vi två av allt: barn, hästar, hundar katter… fast bara en äkta man!

 

Det stora projektet på hemmaplan är den kombinerade stall- och veterinärmottagningen som håller på att byggas.  Till yrket så jobbar jag alltså som veterinär, med huvudinriktning på ambulerande hästvård, och det är verkligen ett drömjobb.

 

Min hästbakgrund är ganska vinglande och brokig – jag har hållit på med allt ifrån turridning på islandshäst till att tävla med häst i multisport. I multisport så tävlar man i lag och orienterar sig fram medelst cykel, till fots, via paddling, klättring, skidåkning eller något annat sätt under flera dygn på raken. Jag gillar verkligen den utmaningen den formen av tävling erbjuder, och kanske är det därför som jag alltid sneglat lite på hästsportens uthållighetsgren, distansritten?!  

 

Hemma på gården finns två arabiska fullblod, den ras som passar mig då de är mycket mångsidiga allroundhästar. 

 

 

 

QA Dzocco, 2006 – är min pärla! Vänligare häst får man söka efter. Han tycker det mesta är kul och är något överambitiös, så man får av den anledningen faktiskt bromsa honom lite grann. Dzocco är min blivande westernstjärna, och han älskar att visa upp sig på ridbanan. I bagaget har han också med sig ett ganska meriterande showresultat, så trots sin ringa ålder har han redan hunnit med en del.

                               

Fahimah, 2003 – är gårdens prinsessa… Hon har tidigare haft två föl, och är nu under inridning. Fahimah är mitt första sto, och det är en utmaning i sig! Den här tjejen gillar att kliva på med stora steg, och är nog med sina långa smala ben en potentiell distanshäst. Det kommer framtiden att få utvisa!

 

 

Vi ses ute i skogen!

 

 

 

Av Norr Distans - 28 oktober 2010 22:10

Hej allihopa!


Nu är det dax för oss alla distansritts-intressanter att presentera oss, så jag kör igång så hoppas jag att ni andra hakar på ;)


Mitt namn är då Petra Lindström och jag är 23 år gammal. Bor tillsammans med min sambo och alla våra djur ute i degerbäcken.

För lite mindre än ett år sen så köpte vi oss en jord/skogsbruks fastighet, ett riktigt (trevligt)  projekt. Äntligen skulle min dröm om eget stall på gården gå i uppfyllelse. Vi gjorde först iordning huset och nu håller vi på med stallet för fulla muggar och målet är att hästarna ska kunna stallas in om ngn vecka.

Förutom dom 4 hästarna som går på gården så har jag 2 st hundar och 1 katt.

I framtiden hoppas jag både på höns och får, men jag måste bearbeta sambon lite först! ;)

Min andra dröm är att jag i framtiden kan jobba hemma på gården med något, och då allra helst med djuren. Men vi får se vart allting bär!


Jag har hållit på med hästar sen jag var liten, och min första häst fick jag när jag var 16 år gammal. Det var den osäkra, elaka och rent utsagt av galna Svartbäckens Girl. Det var ett tufft jobb i början, men vi har nu hållt ihop i 7  år. Åren har bestått av blod svett och tårar men även mycket skratt, glädje och lycka. Hon är en helt annan häst idag och hon har lärt mig allt jag kan. Med facit i hand så kunde jag inte haft en bättre första häst. Hon är helt klart min käraste vän och hon kommer få bo kvar hos mig i hela hennes liv. Nu kallas hon till vardags för Gullan och hon är då ett varmblodssto på 11 år. Hennes favorit är helt klart dom långa turerna i skogen speciellt där hon får arbeta och ta i, vilket hon älskar. Att driva kor tycker hon även om då hon är ledarstoet själv så hon vet precis hur hon ska göra för att flytta korna.


  


  


Min andra häst skaffade jag sommaren -09. Hittade en annons på blocket på ett litet sött fuxsto med stor vit och sned bläs på 2 år. Jag var ju bara tvungen att fara o titta på henne. Vet inte om jag egentligen skulle ha en till häst men efter att jag varit o hälsat på henne så visste jag att det var meningen att hon skulle bo hos mig. Jag har aldrig stött på en sån cool unghäst tidigare. Vi har haft ett magiskt år tillsammans hittils och jag hoppas på mååånga fler. Finns ingenting som bekymmrar eller skrämmer den där hästen. Nyfiken, pigg, alert och vill vara med på ALLT! En riktigt nicke nyfiken! Inridningen började i sommras och som jag misstänkte så var det inga som helt problem. Var som om hon inte gjort annat. Yamakazi är ett korsningssto på nu 3 år, pappa: arab och mamma: varmblod. Tror väldigt mycke på den här hästen i framtiden!


  


  


Den tredje hästen är relativt ny i flocken och kom till oss i sommras. Det är ingen minde än varmblods valacken Midnight Tap. Han är 10 år gammal och har precis pensionerats från travet. Det är jag och min mamma som köpte honom tillsammans då jag försöker få henne att komma igång med "hästeriet" igen. Så än så länge promenerar dom runt i skogen och försöker lära känna varandra och tar då och då en ridtur också. Men målet är att försöka få med dom på distansridningen också!


  


  


Vi har ju även äran att ha Pelle Rigas och Barbara inackorderade hos oss. Pelle och Gullan har hållt ihop nu till och från i över 6 år så när vi nu byggde stall så var det en självklarhet att dom skulle få gå tillsammans igen. Hästarna kommer mycket bra överens och Pelle är en mycket trevlig häst att ha o göra med!

Barbara är också intresserad av distansridning vilket är perfekt då vi kan sporra och peppa varandra!


Distansridningen intresserar mig för att jag tycker det är en trevlig träning och tävlingsform. Visst är det kul o rida/träna/tävla på ridbana då och då. Men den riktiga lyckan för mig o mina hästar finns i skogen. Så vad passar då bättre för oss än distansridning?


Tack för mig och hoppas vi ses i skogen!




Av Norr Distans - 28 oktober 2010 21:22

Hej allihopa!


Nu drar presentationerna av oss själva igång. Alla är välkomna att berätta lite kort om sig själv och sina hästar och om varför man är intresserad av distansritt.

Och en liten bild är ju alltid trevligt! :)

Mejla mig på distansinorr@hotmail.com

Av Norr Distans - 19 oktober 2010 08:38

Klockan 18  samlades vi ute på Tallbacka och denna gång var vi 16 st deltagare varav några nykomlingar och det är ju alltid lika roligt.

För ALLA är verkligen varmt välkomna och vi hoppas på fler o fler!

 

Nu börjar det iallafall närma sig. Våran första kurs del 1 är inplanerad helgen den 20-21/11. Det blir alltså en teorihelg tillsammans med Eva Borg och hon ska då försöka lära oss lite mer om distansridning, hur man lägger upp träning, pulstagning och foderlära mm.

Det kommer bli hästcentrum som får stå ansvariga för denna teorihelg.

Annonsering om detta kommer att komma i slutet av oktober/början av november och då kommer mer fakta om tid,plats och program upplägg.

Antalet platser är begränsade så det är först till kvarn som gäller.

Anmälan kommer att vara bindande.


Kurs del 1,75 kommer att gå av stapeln  början av januari 2011 innan vi kommer in på del 2. Då finns det planer och intresse om mer pulsträning, analys av hästens kropp, samt av våra egna. Lite biggest looser så där lämpligt efter julhelgerna som Kerstin vill kalla det med ett leende på läpparna!

Här ska vi kommas i form!

Även lite rygg och sadelanalyser, se hur krokiga både ryttare och häst är, se så sadlarna sitter så dom ska så dom inte gör mer skada än nytta. Även bettföreläsning mm. Vi arbetar på detta och mer info om detta kommer i december nångång.


Och till er som undrar om detta är något för er? JA, det är det!

Det är något för ALLA! Vi är inga galna tävling och träningsfreak utan vi är helt enkelt ett glatt gäng som vill ut i skogen tillsammans och ha kul med våra hästar!

Så svårare än så är det inte, dvs något för alla! Så kom och var med!


Nästa möte:

31 oktober kl 18.00

Tallbacka Gård, gammelstad



  

Av Norr Distans - 6 oktober 2010 21:35


Nu finns vi även på facebook i gruppen "DistansRidning i Norr"

Vi har redan hela 31 medlemmar. Gå med du också!

Av Norr Distans - 6 oktober 2010 21:22


Nu på det andra mötet var vi ytterligare några fler distansintresserad, vilket är kanon kul. Förhoppningsvis blir vi bara fler o fler!


Gick igenom lite vad som hänt sen sist. Kerstin redovisar om hur det gick på mötet med hästcentrum och vad de har för planer för framtiden.

Vi har även haft ytterligare kontakt med Eva Borg så nu ska vi boka in henne nångång i november. Kerstin ska undersöka om hästcentrum är intresserade av finansiering. Marie sköter kontakten med Eva och mer om exakta datum och info om kursen kommer!


Även denna gång var fikat underbart och mycket skratt och roliga disskutioner dök upp bland annat, sponsorer, pulsmätare, praktiska detaljer för kommande konditionstest, långritt till jokkmokk(!!), hjärtfel på häst, "biggest looser" på svenska med häst och ryttare, hur andfådd blir man av att springa till postlådan, är du sned i sadeln - kurs...   Ingen brist på fantasi här inte!

 

NÄSTA MÖTE: 17 oktober kl 18,00 på Tallbacka Gård!

ALLA ÄR VARMT VÄLKOMNA!

Hör av er om ni behöver vägbeskrivning!

Av Norr Distans - 6 oktober 2010 21:10

 

Vårat första distansrittsmöte gick av stapeln söndagen den 19/9.

Vi träffades ute på Tallbacka Gård i Gammelstad och brainstormade en

hel del. Och många hade mycket bra ideer.


Anna Semren har varit i kontakt med distanstränare Eva Borg och ambitionen är att tillsammans med henne starta upp ett projekt som kommer löpa nu från november fram till våran.

Den första "kurs"helgen kommer bestå av föreläsningar om vad distansritt egentligen är, hur man lägger upp träning, foder osv.

Helg nr två kommer bestå av ett konditions test för att kolla konditionen på sin häst och sig själv! Samt lite info om hur det fungerar med pulsträning och hur det går till i veterinärgatsen.

Den sista helgen så kommer det bli ett långrittstest "clear round tävling"


Hur detta kommer att finansieras kommer Kerstin Kemlen undersöka mer om!

Petra och Kerstin ska på ett möte med Hästcentrum i Boden i veckan o kolla upp intresset - något som vi för övrigt kommer att försöka koppla upp oss emot.


En blogg och emailadress kommer att skaffas. En maillista över alla distansintresserade togs upp.


Annars bjöd mötet på mycket skratt och gott fika!

Av Norr Distans - 6 oktober 2010 18:21

Nu är vi igång!


Vi är ett gäng entusiastiska människor i olika åldrar och kategorier
 som försöker få i gång distansritt här uppe i norr då vi i dagsläget saknar det.

Visst hänger väl du också med?


 Vårtat mål är att vi ska träffas gemensamt och framförallt ha kul tillsammans med våra hästar, oavsett vilken ras dom tillhör eller vilken ridsport vi tidigare sysslat med. Detta är ngt som är till för ALLA!

Hur allt detta ska gå till teoretiskt och praktiskt håller vi på att utarbeta.

Vill du vara med och hjälpa till?


Mejla oss på distansinorr@hotmail.com

så kommer du med på våran mailingslista och får ta del av all info!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Är du också nyfiken och intresserad av distans ridning? Mejla oss för mer info! :)
distansinorr@hotmail.com

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards